Introductie
De Politieke Weegschaal is een zogeheten Voting Assistance
Application (VAA): een via het internet toegankelijk
hulpmiddel dat kiezers kunnen gebruiken bij het bepalen van hun stem
bij verkiezingen. Sinds 1989 is een groeiend aantal van dit soort
stemhulpen actief op de Nederlandse markt, zoals de StemWijzer, de
KiesWijzer en het Kieskompas. Online stemhulpen zijn erg populair bij
Nederlandse kiezers. Voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 werd
bijvoorbeeld de StemWijzer niet minder dan 4,7 miljoen keer
geraadpleegd (De Graaf en Scheltens, 2011). Een belangrijke reden voor
het succes van VAA’s ligt besloten in de mate waarin dit soort
applicaties het complexe keuzeproces, dat vooraf gaat aan het bepalen
van een stem, weten te vereenvoudigen. De grote in Nederland actieve
VAA’s werken allemaal op ongeveer dezelfde manier: gebruikers wordt
stapsgewijs een beperkt aantal eenvoudige en onderscheidende politieke
stellingen voorgelegd, die informatie afkomstig uit verschillende door
deelnemende partijen gepubliceerde informatiebronnen sterk
vereenvoudigd weergeven. Gebruikers moeten dan aangeven of en in
hoeverre zij het met de gepresenteerde stellingen eens of oneens zijn.
De antwoorden worden aan de hand van rekenregels verwerkt tot een
genuanceerd en toch precies stemadvies.
In 2012 hebben we een nieuwe VAA ontwikkeld om Nederlandse kiezers te
helpen tijdens verkiezingen: de Politieke Weegschaal. Om inzichtelijk
te maken waarom we ondanks het grote en populaire aanbod, de Politieke
Weegschaal hebben ontwikkeld en om te verantwoorden wat de Weegschaal
toevoegt aan de al bestaande VAA’s, is het vruchtbaar kort stil te
staan bij de drie verschillende doelstellingen waarmee online
stemhulpen in Nederland actief zijn. Alle bestaande stemhulpen hebben
een adviserende doelstelling: de VAA’s hebben als doel kiezers te
ondersteunen bij het vormen van een politieke voorkeur, en die voorkeur
te vertalen in een advies. De ambities reiken echter vooral bij de
grotere sites verder dan alleen de directe adviserende doelstelling. De
oudste en meest populaire in Nederland actieve VAA – de StemWijzer – is
eerst en vooral ontwikkeld met als doel de kwaliteit van de electorale
participatie te verbeteren door kiezers voor te lichten over hun eigen
politieke voorkeuren en de standpunten van de verschillende politieke
partijen. Deze bredere educatieve doelstelling vormt na meer dan 20
jaar nog steeds de essentie van de StemWijzer (zie bijvoorbeeld: De
Graaf en Scheltens, 2011), maar vormt ook de basis onder de andere
grote VAA’s. In de woorden van de makers van het Kieskompas: “Het doel
van Kieskompas is gebruikers inzicht te verschaffen in complexe
keuzeprocessen, waarbij Kieskompas hen ook in staat stelt een
uitgebreide analyse te maken van de keuzemogelijkheden.”
(Kieskompas.nl, 2010). Daarnaast heeft het Kieskompas als belangrijkste
nevendoel gegevens over (trends in) electorale voorkeuren te verzamelen
voor wetenschappelijk onderzoek (zie bijvoorbeeld: Kieskompas.nl,
2006). Deze wetenschappelijke doelstelling heeft overigens ook een
zekere publieke component: resultaten van de politicologische analyses
worden bijvoorbeeld gepubliceerd in dagblad Trouw. De mate waarin de
VAA’s hun doelstellingen verwezenlijken, is onderwerp van regelmatig
debat (zie bijvoorbeeld: Volkskrant, 2010). Ook over het relatieve
belang van de verschillende doelstellingen van VAA’s wordt al tijden
gediscussieerd, niet in de laatste plaats door de makers van de
verschillende sites. Waar bijvoorbeeld de makers van het Kieskompas de
wetenschappelijke betrouwbaarheid van hun methodiek expliciet
presenteren als verbetering op de methoden van de StemWijzer
(Kieskompas, 2009), geven de makers van de StemWijzer aan hoegenaamd
geen wetenschappelijke pretenties te hebben, maar bij beslissingen over
methodiek en vooral educatieve overwegingen te laten prevaleren. De
laatsten betogen vervolgens dat een te grote nadruk op de
wetenschappelijke doelstellingen ten koste gaat van het educatieve
doel, vooral onder lager opgeleiden (De Graaf en Scheltens, 2011).
De grote kracht van bestaande VAA’s ligt in hun eenvoud. Maar daarin
schuilt ook een zeker gevaar. Want stemmen is niet eenvoudig. De
politieke realiteit is weerbarstiger en complexer dan men op basis van
de elkaar opvolgende stellingen zou kunnen vermoeden. Kiezen is keuzes
maken, compromissen sluiten, belangen afwegen. Die keuzes zijn vaak
complex: wie in een grote begrotingspost wil investeren, ontkomt er
vaak niet aan om op een andere post te bezuinigen. De Politieke
Weegschaal is ontwikkeld met als primaire doelstelling kiezers nader
voor te lichten over zowel de inhoud als de complexiteit van het
politieke keuzeproces. We doen dat overigens op een zeer eenvoudig te
begrijpen manier. Door het keuzeproces op een eenvoudig te begrijpen
maar toch realistische manier te presenteren, is de Politieke
Weegschaal bovendien in staat om op een realistische wijze tot een
genuanceerde stemadvisering te komen, waarbij ook voor de kiezer
onbewuste overwegingen worden meegenomen. Ten slotte levert de door ons
gebruikte methode andersoortige wetenschappelijke gegevens op, die
onderzoekers in principe beter in staat stellen electorale voorkeuren
te modelleren. In de navolgende paragrafen leggen we uit hoe de
Politieke Weegschaal zowel adviserende, de educatieve als
wetenschappelijke doelstellingen poogt te verwezenlijken.
Overigens hechten wij er bijzonder aan te benadrukken dat de Politieke
Weegschaal niet bedoeld is als alternatief voor, of concurrent van,
bestaande Voting Assistance Applications. Net zoals de door de andere
VAA’s gebruikte methoden, kennen ook onze methoden zekere voor- en
nadelen, die wij hieronder gevoeglijk zullen toelichten. We maken de
vergelijking met andere VAA’s slechts dan, wanneer een vergelijking
noodzakelijk is om onze methodologische keuzes te verantwoorden of
begrijpen. Kiezers die niet kunnen kiezen tussen de verschillende
kieshulpen, kunnen er het beste voor kiezen alle beschikbare kieshulpen
te raadplegen. Bovendien is het verstandig een keuze niet alleen op
stemhulpen te baseren, voor u breed te (laten) informeren.
Politiek bedrijven is afwegingen maken. Als een politieke partij extra
wil investeren in, bijvoorbeeld, de zorg, zal dit geld ergens vandaan
moeten komen. Dit geld kan bijvoorbeeld worden opgehaald door de
belastingen te verhogen of door op een andere begrotingspost te
bezuinigen. Een politieke partij moet dus voor zichzelf een afweging
maken wat ze echt belangrijk vindt (m.a.w. waar ze in wil investeren)
en wat ze minder belangrijk vindt (m.a.w. waar ze op wilt bezuinigen).
Daarnaast is het zo dat partijen in Nederland moeten samenwerken met
anderen partijen om het land draaiende te houden. Om deze samenwerking
in stand te houden moeten partijen compromissen sluiten. Hierbij moeten
partijen soms iets opgeven om er iets voor terug te krijgen. Ook hier
moeten partijen dus een afweging maken wat ze een belangrijk standpunt
vinden en wat waar over te praten valt.
De Politieke Weegschaal is bedoeld kiezers inzicht te geven in dit
proces. Anders dan bestaande VAA’s presenteert de Politieke Weegschaal
niet louter losse stellingen. Gebruikers moeten een aantal keren kiezen
tussen een drietal (sterk vereenvoudigde) partijprogramma’s, waarin een
aantal door verschillende partijen voorgestelde beleidsmaatregelen in
samenhang tot elkaar worden gepresenteerd. De beleidsmaatregelen
corresponderen met grote kostenposten op de Rijksbegroting. De
afwegingen tussen de verschillende posten zijn soms bepaald moeilijk,
maar dwingen gebruikers tot een zekere evaluatie van het relatieve
belang dat ze aan de verschillende begrotingsposten hechten. Het design
benadert daarmee het daadwerkelijke keuzeproces op een realistische
wijze.
Gebruikers krijgen vijftien keer drie (fictieve) partijprogramma’s te
zien met verschillende standpunten over zeven begrotingsposten. Het
programma is fictief omdat er niet noodzakelijk een partij in de
Nederlandse politiek hoeft te zijn die de standpunten in de
gepresenteerde samenhang propageert.
De 7 onderwerpen zijn:
Onderwerp |
---|
1. Financiële tegemoetkoming bachelor studenten |
2. Defensie-uitgaven |
3. AOW: 65 jaar? |
4. Klimaatafspraken CO2-uitstoot Parijs |
5. Eigen risico in de zorg |
6. Inkomstenbelasting voor hoge inkomens |
7. Buitenlandse ontwikkelingshulp |
De stellingen zijn:
Stellingen |
---|
1. Nederland moet zich voorbereiden om uit de euro te stappen |
2. Kolencentrales moeten versneld dicht |
3. Nederland tornt niet aan de Grondwettelijke vrijheid van (o.a. religieus) onderwijs. |
4. De euthanasiewet moet uitgebreid worden om vrijwillig levenseinde mogelijk te maken |
5. Vluchtelingen zijn welkom in Nederland |
6. Mensen moeten meer zeggenschap krijgen over hun eigen pensioen |
7. De Eerste Kamer kan worden afgeschaft |
8. Wietteelt moet worden gelegaliseerd |
9. Het raadgevend referendum moet blijven |
10. De regering moet met publiek geld een investeringsbank oprichten |
Het stemadvies van de Politieke Weegschaal komt dus voort uit twee
delen: afwegingen op zeven economische onderwerpen en meningen over
tien stellingen. De gemaakte keuzes uit beide delen van de Politieke
Weegschaal worden omgerekend tot een enkele score, die in procenten
weergeeft in welke mate de door de deelnemer opgegeven voorkeuren
overeenkomen met de door partijen ingenomen standpunten.
In het deel van de Politieke Weegschaal waarin kiezers wordt gevraagd
naar voorkeuren over economische onderwerpen, worden de verschillende
mogelijk in te nemen standpunten willekeurig gecombineerd tot
gestileerde, fictieve verkiezingsprogramma’s. Dit is een noodzakelijke
keuze, die het mogelijk maakt onbewuste keuzeprocessen van deelnemers
beter te vertalen tot een expliciete stemvoorkeur, en daarenboven
wetenschappelijke analyse van de keuzepatronen mogelijk maakt. Het
gevolg van de willekeurigheid is echter wel, dat in de werkelijkheid
weinig voorkomende standpunten in de Politieke Weegschaal onterecht
oververtegenwoordigd zijn. Hiervoor wordt middels een weging
gecorrigeerd. Het advies dat wordt voorgelegd doet hierdoor recht aan
de politieke realiteit van de verschillende standpunten terwijl
tezelfdertijd de methode voor het willekeurig voorleggen van
standpunten gecorrigeerd wordt.
We hebben het al een aantal keren gezegd: politiek bedrijven is
afwegingen maken. Iedere investering moet ergens worden verantwoord, en
leidt vaak tot een besluit om niet in een andere post te investeren, of
er op te bezuinigen. Politieke partijen met
regeringsverantwoordelijkheid moeten constant financiële afwegingen
maken. En dat doen ze niet alleen, maar in samenwerking met
coalitiepartners, en indachtig het draagvlak de sociale partners en de
Hoge Colleges van Staat.
Andere websites die een stemadvies geven, doen dit op basis van de
keuze van kiezers op een aantal stellingen en op de door kiezers
aangegeven voorkeur voor partijen en lijsttrekkers. Deze methode heeft
zekere voordelen, en helpt bijvoorbeeld om kiezers bewust te maken van
de specifieke positie van verschillende partijen op deze losse
stellingen. Maar de methode heeft in onze ogen ook een belangrijk
nadeel. Door het gekozen format missen deze kieswijzers de essentie van
het maken van politieke keuzes: het maken van afwegingen tussen de
verschillende onderwerpen.
De Politieke Weegschaal probeert recht te doen aan dit aspect van de
politiek en geeft kiezers een stemadvies op basis van de afwegingen die
ze maken op een aantal grote begrotingsposten. We hopen daarmee
duidelijk te maken dat het politieke besluitvormingsproces moeilijke
afwegingen vereist. “We can’t have it all”. Dat is de eerste
belangrijke boodschap van de Politieke Weegschaal.
Een tweede belangrijke educatieve doelstelling is het vergroten van de
mate waarin kiezers bekend zijn met hun eigen keuzeproces. Deelnemers
worden gedwongen bewust na te denken over een strategie die hen helpt
bij het maken van een keuze tussen de verschillende
verkiezingsprogramma’s. Daarbij moet men bewust nadenken over het
gewicht dat men aan de verschillende begrotingsonderwerpen hecht. Zo
kan men bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek erg belangrijk vinden,
maar minder belangrijk dan het behoud van de basisbeurs. Hoe belangrijk
men bepaalde onderwerpen vindt ten opzichte van de andere onderwerpen,
is belangrijke informatie die essentieel is voor het bepalen van een
stemvoorkeur.
Overigens geven andere kieswijzers hun gebruikers ook vaak de
mogelijkheid zelf een bepaald gewicht aan bepaalde onderwerpen toe te
kennen. Dat is een stap in de goede richting, maar is op twee punten
voor verbetering vatbaar. Eerste probleem is dat mensen zich niet
altijd bewust zijn van hun voorkeuren. De werkelijke prioritering van
de verschillende onderwerpen is vaak anders dan men zelf denkt – dat
heeft een eerste ronde van de Politieke Weegschaal laten zien. Tweede
probleem is, dat een dergelijk format nog steeds onrealistische
keuzemogelijkheden toestaat. Zo kan men in theorie immers alles
belangrijk vinden. Door het belang dat mensen aan een bepaald onderwerp
onderdeel te maken van het keuzeproces voor alle onderwerpen, worden
kiezers zich sterker bewust van hun prioritering.
De Politieke Weegschaal bewaart de antwoorden die de deelnemers geven
op de verschillende stellingen, en de keuzes die ze maken voor de
verschillende verkiezingsprogramma’s. Deze gegevens kunnen worden
aangevuld met gegevens over geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en
e-mailadressen, maar alleen wanneer deelnemers dit wensen. De
verzamelde gegevens zijn niet terug te herleiden op individuen. Dat is
voor de wetenschappelijke analyse van de antwoordpatronen ook niet
nodig. Met de verzamelde gegevens kunnen wetenschappelijke analyses
worden uitgevoerd om meer te weten te komen over de politieke
afwegingen die mensen maken. Overigens worden alle gegevens opgeslagen
op een beveiligde server.
Een VAA moet eenvoudig zijn in gebruik, zonder echter de voorliggende
politieke keuzes al te zeer te versimplificeren. De bedenkers van de
Politieke Weegschaal hebben ervoor gekozen om het mechanisme van
afwegingen weer te geven door middel van het design van de VAA en dit
niet nog eens te compliceren met diepgaande inhoudelijke verschillen.
Om die reden zijn de verkiezingsprogramma’s van de bestaande politieke
partijen zo simpel mogelijk samengevat in standpunten op zeven
begrotingsposten en tien meer ideologische stellingen.
Algemeen
Dagblad (2010).
Partijen sjoemelen met de Stemwijzer. Algemeen
Dagblad, 8 mei 2010.
Bij de keuze voor de onderwerpen is gepoogd recht te doen aan de
standpunten van alle door ons meegenomen partijen. Het aantal van zeven
begrotingsposten per verkiezingsprogramma is een compromis tussen onze
wens om de grootste begrotingsposten te behandelen, de aandacht die de
partijen aan die posten geven in hun programma, de mogelijkheid de
standpunten van de partijen op een eenduidige wijze te categoriseren,
en de uit onderzoek bekende bevinding dat men mensen tijdens dit soort
onderzoeken van niet al te veel informatie moet voorzien. De
moeilijkheidsgraad is van doorslaggevend belang geweest bij het
vaststellen van een maximaal aantal onderwerpen op de gestileerde
programma’s. Ondanks het feit dat de gestileerde verkiezingsprogramma’s
al een enorme vereenvoudiging zijn van de echte programma’s, hebben de
ervaringen in 2012 uitgewezen dat de aan de testronde deelnemende
(zowel hogere als lager opgeleide) gebruikers de te maken afwegingen
moeilijk vinden. We hebben het instrument naar aanleiding van deze
bevinding niet substantieel vereenvoudigd. Verdere vereenvoudiging zou
ten koste gaan van de volledigheid van de belangrijke posten –
bovendien is het verhelderen van de complexiteit van het keuzeproces
een van de educatieve doelstellingen van de Politieke Weegschaal. Wel
hebben we op de site een aantal keren uitleg geplaatst, alsook een
uitgebreide stap-voor-stap-handleiding toegevoegd.
De methoden achter de Politieke Weegschaal verschillen van die van
andere online stemhulpen. De StemWijzer geeft partijen een grote
invloed op de wijze waarop stellingen gecategoriseerd worden. De makers
van het Kieskompas laten vooral interpretaties van experts zwaar wegen.
Het Kieskompas houdt naast de verkiezingsprogramma’s rekening met een
breed scala aan informatiebronnen, zoals verkiezingsprogramma’s,
uitspraken in de media, beleidsnotities, etc. Op beide werkwijzen is
kritiek geleverd. Als partijen te veel invloed hebben op de
categorisering, dan kan het voorkomen dat ze hun partijstandpunten
anders weergeven dan in hun verkiezingsprogramma staat. Dat lijkt ook
te zijn voorgekomen (Algemeen Dagblad, 2010). Anderzijds, ook als
alleen expert-oordelen richtinggevend zijn voor het categoriseren van
programma’s, loopt men het risico op een verkeerde interpretatie.
De Politieke Weegschaal heeft partijstandpunten als volgt
gecategoriseerd: de wetenschappelijke medewerkers van de Politieke
Weegschaal hebben de verkiezingsprogramma’s van de verschillende
deelnemende politieke partijen terdege bestudeerd, en na uitvoerige
debatten en onder de aanname van intersubjectiviteit de verschillende
relevante items ingedeeld in categorieën. Vervolgens hebben we onze
interpretatie en categorisering onderbouwd voorgelegd aan politieke
partijen, met het verzoek door hen als onjuist gepercipieerde
categorisering beredeneerd te bekritiseren. Onder verwijzing naar
relevante passages in het verkiezingsprogramma, kon men dan voorstellen
tot wijzigingen doen. Het merendeel van de grote politieke partijen is
op deze uitnodiging in gegaan. Na afweging van de argumentaties hebben
de medewerkers van de Politieke Weegschaal de definitieve
categorisering vastgesteld. Daarbij hebben we de door partijen
voorgestelde veranderingen alleen dan opgenomen, als daartoe in de
verkiezingsprogramma’s aanleiding voor was. In alle gevallen is
partijen toegestaan een toelichting bij de eigen standpunten te geven.
Deze toelichtingen worden ook op onze site gepubliceerd.
Het is belangrijk op te merken dat de Politieke Weegschaal
partijstandpunten alleen categoriseert op basis van expliciete
uitspraken in verkiezingsprogramma’s. Wij nemen bijdragen aan Tweede
Kamerdebatten, eerder stemgedrag in de Kamer, interne partijnotities of
uitspraken in de media dus niet mee in de beoordeling. De belangrijkste
reden is, dat de Politieke Weegschaal tracht het keuzeproces dat
burgers doorlopen om tot een inhoudelijk afgewogen keuze te komen, te
vereenvoudigen. Tijdens verkiezingen is retoriek een belangrijk
instrument: partijen zijn bezig kiezers te winnen door zichzelf van de
beste kant te laten zien, en ook door zich af te zetten tegen andere
partijen. Eigen en andermans standpunten worden soms anders
voorgespiegeld dan ze zijn. Daarnaast spelen nog allerlei secundaire
debatten een rol, zoals de premiersvraag, of de vraag hoe goed een
politicus het doet in de media. Uiteindelijk gaan verkiezingen echter
altijd over de inhoud. Burgers die op basis van hun eigen overtuigingen
en belangen een inhoudelijke keuze tussen partijen moeten maken, moeten
door de verkiezingsretoriek heen kunnen kijken. Uitspraken die politici
in de media doen, zijn aan wetten van de massamedia onderhevig en
worden lang niet altijd gesteund of geaccordeerd door hun achterban.
Stemgedrag in de Kamer geeft een beeld van hoe een partij ervoor stond
op het moment waarop gestemd werd. Hetzelfde geldt voor eerdere
beleidsnotities. Omdat de economische, politieke en bestuurlijke
realiteit (snel) verandert, bieden in het verleden gedane uitspraken of
ingenomen standpunten geen goed aanknopingspunt voor de koers die een
partij in de toekomst wil nemen. Verkiezingsprogramma’s zijn een betere
en meer betrouwbare informatiebron. De programma’s zijn terdege
uitgediscussieerde en zorgvuldig geformuleerde documenten, die
expliciteren hoe partijen op een specifiek moment in de geschiedenis
hun ideologische fundamenten vertalen naar de actuele politieke en
bestuurlijke realiteit. Partijen leggen er in vast hoe concrete actuele
bestuursproblemen volgens de eigen ideologische visie moeten worden
opgelost, maar geven daarnaast een zekere ideologische voetafdruk,
waarin wordt weergegeven wat men belangrijk acht en wat minder. De
keuze sommige onderwerpen wel, of juist niet op te nemen in
verkiezingsprogramma’s is ook een politieke keuze. Bij de meeste
partijen geldt, dat zowel partijbesturen als leden voor een programma
moeten tekenen alvorens het richtinggevend wordt voor campagnes.
Daarmee vormen de programma’s het intellectuele kader waarbinnen actief
campagne-voerende politici zich namens hun partij in het publieke
domein mogen bewegen. Om te weten waar een partij tijdens de huidige
verkiezingen staat, kunnen kiezers hun keuze dus het best baseren op
het verkiezingsprogramma. Dat hebben wij dus ook gedaan.
Overigens zijn we ons er terdege van bewust dat de programma’s geen
volledige afspiegeling vormen van de ideologische kleur van een partij.
Om recht te doen aan de politieke of economische realiteit, kan een
partij bijvoorbeeld er voor kiezen om bepaalde onderwerpen, waarover
binnen een partij een heldere ideologische consensus bestaat, niet in
het programma te vermelden. Wij hebben duidelijke ideologische omissies
in programma’s opgevat als een indicatie dat een partij de weggelaten
onderwerpen op dit moment niet belangrijk genoeg acht om er in het
programma aandacht aan te besteden, of wellicht met het oog op
aanstaande formatieonderhandelingen heeft weggelaten. In beide gevallen
geeft de omissie iets weer over de actuele positie van een partij op
een bepaald onderwerp. In alle gevallen hebben wij partijen dan een
neutrale positie op het voorliggende standpunt toebedeeld.
In de toelichtingen die wij per partij geven, en die opvraagbaar zijn
na invulling van de Weegschaal, wordt uitgebreid toegelicht op basis
van welke passages onze medewerkers de verkiezingsprogramma’s hebben
geïnterpreteerd. Wanneer partijen ons hebben gevraagd een andere
categorisering te maken op basis van informatie die niet aan
verkiezingsprogramma’s is te ontlenen, dan wordt dat daar vermeld,
eventueel, op verzoek van partijen, voorzien van een toelichting. Dit
zodat de gebruiker in staat wordt gesteld zijn of haar standpunten te
vergelijken met de standpunten van de verschillende partijen.
Redactie
De Politieke Weegschaal is een product van Stichting
Democratie en
Samenleving.
Literatuur
De Graaf J. en J. Scheltens (2011). StemWijzer is geen wetenschap. De
Haag: ProDemos.
KiesKompas.nl (2006). Disclaimer. Online bron:
http://tweedekamer.kieskompas.nl/helppagina/disclaimer Laatst
geraadpleegd 06-08-2012
Kiekompas.nl (2009). Kieskompas versus Stemwijzer. Overeenkomsten en
verschillen. Amsterdam: Kieskompas.
Kieskompas.nl (2010). Disclaimer. Online bron:
http://www.tweedekamer2010.kieskompas.nl/disclaimer/. Laatst
geraadpleegd 06-08-2012.
Volkskrant, 2010. De tombola van Stemwijzer en Kieskompas. Volkskrant,
8 juni 2010.